Generel beskrivelse af Bliss

Bliss er ikke blot en båd der har sejlet langtur for flere år siden og siden er forfaldet. Det heller ikke en båd slidt af mange mil. Bliss er langturssejlerbåd i tiptop stand og klar til afgang på nye store eventyr – uanset hvor dette måtte være.

 

Skibets data:

Fabrikat: Møn Boats     

Bådtype: Sejlbåd

Model: 391

Længde (LOA): 11,85 m (men ifølge de gamle officielle skibspapirer fra Skibsregistreret er længden 10,89 meter, hvilket giver billigere havnepenge)

Bredde: 3,35 m

Dybgang: 1,7 m

Byggemateriale: Glasfiber (22 mm)

 

Kaldesignal: XPD8537

MMSI-nummer: 219011416

 

Se her for yderligere beskrivelse / anmeldelsen af Møn 391

 

Formelt

Bliss har haft to ejere før os. Den oprindelige ejer havde hende indtil 2007. Båden har tidligere under navnet Mutte været registreret i Dansks Skibsregister, men er nu afregistreret. Vi har ejerkskabsdokumentation og momsbevis fra FTLF.

 

 

Om Bliss

MØN 391 er kendt for at være en sikker og solid turbåd.

 

Skibet dybe center-cockpit gør cockpittet til et behageligt og sikkert opholdssted, selv under vanskelige sejladsforhold.

 

Skroget er med sine 22 mm glasfiber langt tykkere end nyere både. Glasfiber er dyrt og derfor spares der her, når skroge støbes. Sådan tænkte man ikke i 1987, hvor båden er bygget. Tykkelsen øger naturligvis bådens vægt, men øger også stabiliteten og reducerer markant risikoen for alvorlige uheld ved påsejlinger eller grundstødninger.

Som langturssejler hører man en del historier om skader på ror eller skruer. Bliss’ lange køl udgør en fantastisk beskytter af begge, da evt. påsejlinger eller grundstødninger kun i ganske ekstreme tilfælde vil kunne skade ror og skrue. Den lange køl øger dog også vandmodstanden (hvilket reducerer fartern) og evne til at krydse er ikke Bliss’ spidskompetence.

 

Sejlegenskaber

Møn 391 sejler overraskende roligt og godt. Crusingfarten er mellem 5 og 6 knob.

 

Bådens største sejladsmæssige svaghed er evnen ti lat sejle klodshalet/bidevind. Her reduceres farten betragteligt. Så snart der gives lidt slæk på skøderne sejler båden derimod fantastisk godt og der kræver ikke meget vind/slæk på skøderne før båden cruiser 5 knob. I jævn vind foran for tværs sejler Bliss over 6 knob. Halvvind er naturligvis bedre. Topfart ved normal sejlføring er normalt 7,5 knob. Når der sejles for genakker kan højere fart nås, men det har jeg været tilbageholdende med, pga. forøget pres på sejl og rig.

 

For motor sejler jeg normalt 1800 RPM (omdrejninger i minuttet). Hvis der ikke er for meget modvind/sø giver det en cruisingfart på knap 5 knob.

 

I modsætning til visse andre Møn 391’ere har Bliss ikke fået eftermonteret bovpropel. Jeg mener ikke det er pengene (og besværret) værd og mener, at man hurtigt lærer at manøvrerer båden uden.

 

Med de 2 velfungerende selvstyrersystemer (elektronisk og vindror) kan båden sejles singlehanded, hvilket jeg har gjort en del, når Stine har måtte passe Storm under læ. Dog er det naturligvis en fordel at være 2, navnlig når storsejl skal sættes og bjærges og 2 personer er påkrævet, når der sejles med genakker.

 

Officielle data:

Basic information

Category Sailboat
L.O.A.

11.89 m

L.W.L.

9.15 m

Width

3.35 m

Draft

1.70 m

 

General information

Sailmark  
Design Year 1986
Shipyard Møn Boats A/S
Country of origin Denmark
Engine Yanmar
Power 44 hp
Speed 9 knots
Fuel capacity 250 litre
Material of tank Stainless steel
Drive Shaft
Hull material Handmade fibreglass
Deck Materials Fibreglass
Displacement 8,800 kg
Keel Long
Draft 1.7 m
Keel material Iron
Ballast 3,800 kg
Keel Pct. 43 %
Cabins 4
Berth 8
Galley Yes
Toilet 1
Bottom paint: 23 m2

Rig

Rig Masthead
Mainsail 30.5 m2

 

Guiding dimensions of running rig

Length

Diameter

Jib sheet

11.9 m

14 mm

Genoa sheet

11.9 m

14 mm

Mainsheet

29.7 m

14 mm

Spinnaker sheet

26.2 m

14 mm

Bliss lange køl med beskyttelse af ror og skrue